ابزارها و مواد مورد استفاده در بازی درمانی

ابزارها و مواد مورد استفاده در بازی درمانی

ابزارها و مواد مورد استفاده در بازی درمانی

با افزایش بیش از اندازه اسباب بازی ها و وسایل بازی،انتخاب ابزارها و مواد مورد استفاده در بازی درمانی با توجه به بودجه در نظر گرفته برای اتاق بازی درمانی معمولاً دشوار است. در هر حال در نظرگیری موارد زیر می تواند مهم باشد:

  • آیا بودجه در نظر گرفته فقط برای راه اندازی اتاق بازی کافی است و امکان کسب مجدد آن(بخشی از آن) وجود ندارد؟
  • در ارتباط با مواد و وسایل مصرفی اتاق بازی(رنگ، کاغذ، وسایل خلاقیت های هنری، جایگزینی اسباب بازی های خراب شده و ….) چه تصمیمی اتخاذ شده است؟
  • آیا افراد دیگر نیز قرار است از این وسایل برای منظورهای دیگری استفاده کنند؟
  • چه کسی مسئولیت تمیز کردن، جمع آوری کردن وسایل و جایگزینی و تعمیر آنها و نیز نظارت بر ابزارهای مصرفی مورد نیاز را خواهد داشت؟

توصیه می شود که وسایل شکسته و اسباب بازی هایی که قطعه ای از آنها گم شده است و یا کمتر مورد استفاده کودکان قرار می گیرند را جدا کرده و از مجموعه اسباب بازی ها حذف کنید.

  • دقت کنید که اسباب بازی ها و وسایل انتخاب شده خطری برای کودکان نداشته باشد. در ارتباط با سالم بودن و غیر سمی بودن رنگ مورد استفاده اسباب بازی دقت کافی داشته باشید و اسباب بازی هاای فاقد کیفیت تهیه نکنید.
  • وجود پیش بند، پیراهن کهنه و یا روپوشی که کودک بتواند با پوشیدن آن به راحتی فعالیت های مورد نظر خود را انجام دهد و نگران کثیف شدن لباسش نباشد.

 

  • اسباب بازی های نرم

اسباب بازی های بسیار بزرگ ، بزرگ و کوچک و بسیار کوچک نرم، مودار و اسباب بازی های قابل بغل شدن(مثلاً خرس هایی به بزرگی کودک). در انتخاب این عروسک ها دقت کنید تا کیفیت آنها به گونه ای نباشد که مو یا کرک های آنها بریزد و حساسیت های تنفسی برای کودک ایجاد کند و یا خطرات دیگری برای وی داشته باشد(مانند کنده شدن چشم و دماغ عروسک و احتمال خطر قورت دادن آن توسط کودک).

 

  • خانه عروسکی

این خانه باید از نوع خانه هایی باشد که نصف آن ها باز هستند و داخل خانه را می توان مشاهده کرد. مجموعه ای از وسایل خانه عروسکی شامل مبلمان و عروسک های مختلف برای قرار دادن در داخل خانه و خلق صحنه های مختلف. سعی کنید از عروسک های مشهور و شخصیت های کارتونی استفاده نکنید. نقش از پیش تعیین شده این عروسک ها معمولاً مانع می شوند که کودک آنها را برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار دهد.

  • عروسک کوچک حیوانات

می توان مجموعه ای از حیوانات را تهیه کرد. باید توجه داشت که حیوانات موجود در مزرعه، باغ وحش، جنگل و روستا در این مجموعه وجود داشته باشند. درصورت امکان بچه حیوانات نیز در این مجموعه وجود داشته باشند. حیوانات خشکی و آبزی و پرندگان نیز قابل دستیابی باشند. در این مجموعه وسایلی مانند درخت های کوچک و قفس و نرده و خانه های کوچک و کلبه وجود داشته باشند تا کودک بتواند با استفاده از آن ها مکان های مشخصی را ایجاد کند.

  • اسباب بازی های آموزشی

گستره وسیعی از اسباب بازی های ساختاری چوبی و پلاستیکی، مخصوصاً برای تشویق کودک به کسب مهارت بر انجام پاره ای از فعالیت ها و افزایش سطح اعتماد به نفس در آن ها. در این مکان است که فعالیت های آموزشی و درمانی می توانند با یکدیگر ترکیب شوند و به کمک همدیگر سطح توانمندی کودک و سازگاری وی ارتقاء دهند.

  • بازی با ماسه و میز ماسه

محفظه نسبتاً بزرگی از ماسه تهیه کنید. این ماسه ها باید شسته شده و تمیز و ضد عفونی شده باشند تا خطری برای سلامت کودک ایجاد نکنند. ترکیب ماسه و آب می تواند ماده شکل پذیر و مناسبی برای تهیه و بازنمایی اشیای مختلف باشد. گستره کاربرد ماسه در فعالیت های درمانی کودک بسیار زیاد است و برای اکثر مشکلات کودکان مورد استفاده قرار گرفته می شود.

  • نقاشی کردن و رنگ آمیزی

وجود سه پایه، بوم های کوچک و بزرگ و رنگ های مختلف برای انجام فعالیت های خلاق هنری در اتاق بازی ضروری است. قلم موهای مخلتف، مدادهای شمعی و مداد رنگی و انواع مختلف کاغذ و مقوا نیز باید در دسترس باشد.

  • جعبه ها

وجود جعبه های مختلف در اندازه های بزرگ و کوچک می تواند خلاقیت کودک را در ضمن بازی رشد دهد. این جعبه ها را می توان برای ساخت وسایل مختلف مورد استفاده قرار داد. جعبه خالی در اندازه های گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گیرند و کودک در ساخت قلعه، برج، پل، خانه های مختلف از آن ها استفاده کند. با استفاده از این وسایل دور ریختنی می توان اغلب وسایل دورو بر کودک را بازنمایی کرد. خرده های کاغذ(با استفاده از کاغذ خرد کن یا دستگاه پانچ) نیز می تواند مفید باشد.

بریده های پارچه و تکه های مختلف آن در جنس ها و رنگ های مختلف می توانند فعالیت های خلاق هنری کودک را تحریک کنند. برگ های خشک شده و یا تازه، وسایل مختلفی مانند صدف و پر و سنگ های مختلف را هم می توان در مداخلات با استفاده از ماسه ترکیب کرد و یا به صورت جدا در اختیار کودک قرار داد.

  • عروسک

بهتر است این عروسک ها در اندازه های مختلف و در صورت امکان از گروه های قومی مختلف(بسته به گروه فرهنگی که در جامعه کودک وجود دارند) تهیه شوند. عروسک نوزاد و وسایل مربوط به آن از جمله مواردی است که در اتاق بازی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

  • عروسک های دستکشی

عروسک های دستکشی شاید از گروه وسایلی در نظر گرفته شوند که بیشترین کاربرد را در بازی درمانی دارند. استفاده از عروسک های انگشتی نیز امری مفید است. بهتر است حداقل سعی شود که این گروه از عروسک ها را در سه رده سنی پدر و مادر بزرگ، والدین و بچه ها تهیه کرد. تهیه عروسک های دستکشی از حیوانات نیز در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که عروسک های سنگین دستی که ممکن است دست کودک را اذیت کند و یا عروسک هایی که دارای کیفیت خوبی نیستند و توسط اشخاص آماتور ساخته شده اند خریداری نشوند.

عروسک های انگشتی را می توان در بازی های محدودی که در سطح کوچکی انجام می شوند مورد استفاده قرار داد. بنابراین کودک قادر خواهد بود کل اعضای خانواده را روی یک دست خود قرار داده و آن ها را در بازی شرکت دهد.

  • کتاب های مختلف

تعدادی از کتاب هایی که برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار گرفته می شوند. کتاب داستان در مورد موضوعات بهداشتی، تولد یک نوزاد در خانواده، قصه های مختلف که می توانند توسط درمانگر برای کودک خوانده شوند نیز باید در دسترس باشند. کتاب های مختلفی را نیز می توان با همکاری کودک تهیه کرد و موضوع ان را می توان توسط درمانگر و کودک انتخاب کرد و تصاویری برای آن کشید و یا از میان مجلات انتخاب و قیچی کرد و به صورت کلاژ تهیه کرد. به این امر توجه داشته باشید که خلاقیت درمانگر و میزان تسلط وی بر قصه ها و افسانه های گروه های قومی می تواند بسیار مهم باشد.

  • موسیقی

وسایل و ابزارهای موسیقی از جمله ابزارهای مورد نیاز در اتاق بازی درمانی در نظر گرفته می شوند. هر چند خرید بعضی از این ابزارها الزامی است اما تعدادی از آن ها را می توان با اندک دقت و حوصله ساخت. در هر حال وسایلی مانند طبل، سنج، دفک، زایلوفون، جغجغه(ماراکاس) و … باید در اتاق بازی وجود داشته باشند. بعضی از بازی درمانگران از موسیقی های ضبط شده و یا صداهای زمینه استفاده می کنند استفاده از موسیقی و صدای زنده هنگامی توصیه می شود که هدف از انجام مداخله افزایش دقت شنوایی کودک و یا توانایی تحمل صدا و حساسیت زدایی نسبت به صدای مورد نظر باشد.

 

ارسال نظر

error: