انواع اسباب بازی کودک – اسباب بازی محبوب کودکان

انواع اسباب بازی کودک

انواع اسباب بازی کودک

اسباب بازی مجموعه ساختمانی

از انواع اسباب بازی کودک در ابتدا می توان به مجموعه های ساختمانی کودک اشاره نمود.

افلاطون یونانی نوشت كه معماران آینده به عنوان كودكان باید در ساخت خانه ها بازی كنند.

مجموعه ساختمانی مجموعه ای از قطعات جداگانه است که می تواند برای ایجاد مدل به یکدیگر بپیوندد.

مدلهای معروف برای ساخت این خودروها شامل ماشین، سفینه فضایی و خانه است.

مواردی که ساخته می شوند، بعضاً به عنوان اسباب بازی ها پس از اتمام ساخت مجموعه توسط کودک قابل استفاده می شوند، اما به طور کلی، هدف از ساختن چیزهایی با طراحی شخصی خود است و مدل های قدیمی اغلب شکسته می شوند و قطعات در مدل های جدید استفاده مجدد می شوند.

قدیمی ترین و شاید متداول ترین اسباب بازی ساختمانی، مجموعه ای از بلوک های چوبی ساده است که اغلب با رنگ های روشن نقاشی می شود و به نوزادان و کودکان نو پا اهدا می شود. مجموعه های ساختمانی مانند آجر لگو Lego و لینکلن لاگ Lincoln Logs  برای کودکان کمی بزرگتر طراحی شده اند و در قرن گذشته کاملاً محبوب بوده اند. مجموعه های ساختمانی برای کودکانی (و بزرگسالان) که دوست دارند با دست خود، حل کننده های پازل و انواع تخیلی استفاده کنند، جذابیت دارند. برخی نمونه های دیگر شامل Bayko ،Konstruk-Tubes ،K’Nex ،Erector Sets ،Tinkertoys و Meccano و اسباب بازی های ساختمانی عمومی نظیر اسباب بازی های آهنربایی نئودیمیوم است.

Lincoln Logs از دهه ۱۹۲۰ یک اسباب بازی محبوب ساخت و ساز در ایالات متحده بوده است.

اسباب بازی محبوب ساخت و ساز Lincoln Logs

 

اسباب بازی عروسک و مینیاتور

از انواع اسباب بازی کودک می توان به عروسک ها اشاره نمود. عروسک الگویی اغلب از یک کودک، یک انسان (مانند برت و ارنی یا عروسک ایرانی کلاه قرمزی) یا یک حیوان (مانند خرس تدی) است. عروسک های مدرن اغلب از پارچه یا پلاستیک ساخته می شوند. مصالح دیگری که در ساخت عروسک ها استفاده می شود، یا بوده اند که عبارتند از: پوشش بذر گیاهان، استخوان، سنگ، چوب، چینی، چینی از مدل بیسکوییتی، سلولزی، موم و حتی سیب.

غالباً مردم از هر ماده ای که در دسترس آنها باشد عروسک هایی درست می کنند.

یک دختر و عروسک او در دهه ۱۹۰۰

دختر و عروسک اسباب بازی

 

بیشتر عروسک ها بعضاً به عنوان تزیین، نگهدارنده یا کلکسیون برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان در نظر گرفته می شوند، بیشتر عروسک ها به عنوان اسباب بازی هایی برای کودکان، معمولاً دختران در نظر گرفته شده اند.

عروسک هایی در مقبره های مصر پیدا شده اند که قدمت آن در حدود ۲۰۰۰ قبل از میلاد مسیح است.

عروسک ها معمولاً مینیاتوری هستند، اما عروسک های کودک ممکن است از اندازه و وزن واقعی برخوردار باشند.

یک عروسک یا حیوان پر از مواد نرم گاهی اوقات یک اسباب بازی مخملی یا پولیشی می نامند.

اسباب بازی محبوب از این نوع، خرس عروسکی است.

اسباب بازی خرس عروسکی

اسباب بازی های فیگور و اکشن

شرکت های اسباب بازی اغلب بین این عروسک ها و چهره های اکشن، که عموماً از جنس پلاستیک یا نیمه فلزی هستند و تا حدی بیشتر قابل استفاده هستند، تمایز قائل می شوند و اغلب از نمایش های تلویزیونی یا فیلم هایی که شخصیت ها را تشکیل می دهند، اسباببازی را تولید می کنند. چهره های مدرن اکشن، مانند چهره های اکشن مرد، اغلب به سمت پسران عرضه می شوند، در حالی که عروسک ها اغلب به سمت دختران به بازار عرضه می شوند.

اسباب بازی سربازان، پیشرو در چهره های مدرن اکشن، قرن ها است که یک اسباب بازی محبوب هستند.

اسباب بازی هایی که به شکل تجهیزات نظامی و یا قلعه های پادشاهی یا جنگی هستند به کودکان این امکانات را می دهند تا با یکدیگر بجنگند. همچنین اشکال حیوانات مینیاتوری که یک مدل از اسباب بازی های جذاب میباشند امروزه نیز بسیار گسترده شده اند، بطوریکه ممکن است کودکان فعالیت های مزرعه ای را با حیوانات و تجهیزات مستقر در مزرعه اسباب بازی انجام دهند.

 

انواع اسباب بازی وسایل نقلیه

از انواع اسباب بازی کودک می توان به اسباب بازی های وسایل نقلیه کودکان از جمله اسباب بازی ماشین، تانک، قایق، کشتی، قطار، موتور، هواپیما و فضاپیماها اشاره نمود. کودکان از زمان های بسیار قدیم با نسخه های مینیاتوری وسایل نقلیه بازی می کردند، کودکان با چرخ دستی های اسباب بازی دو چرخ روی گلدان های یونان باستان که به تصویر کشیده شده بودند بازی می کردند.

اسباب بازیهای بادی نیز در پیشرفت وسایل نقلیه اسباب بازی نقش بسیاری داشته اند.

معادل اسباببازی های مدرن جدید نسبت به گذشته شامل اتومبیل های اسباب بازی مانند اتومبیل های تولید شده توسط Matchbox یا Hot Wheels، هواپیماهای مینیاتوری ، قایق های اسباب بازی، وسایل نقلیه نظامی و قطار می باشند. اسباب بازی های جدید نمونه هایی از مجموعه های چوبی برای کودکان خردسال مانند BRIO گرفته تا مدل های قطار واقعی تر پیچیده مانند مدل های تولید شده توسط شرکت های اسباب بابزی لیونل، دوپک و هورنبی می توان نام برد. اسباب بازی های وسایل نقلیه پرقدرت، محبوبیت در مقیاس ۱:۱۸ نسبت به اسباب بازی های دیگر تبدیل شده اند. این وسایل نقلیه با جزئیات زیادی تولید می شوند.

در تصویر زیر یک قایق اسباب بازی را مشاهده می کنید.

قایق اسباب بازی

 

انواع اسباب بازی پازل

اسباب بازی پازل یک مسئله یا معما است که نبوغ را به چالش می کشد.

راه حل های پازل ممکن است نیاز به شناخت الگوهای و ایجاد نظم خاصی داشته باشد.

افرادی که استعداد استدلال بالایی دارند بهتر از دیگران در حل پازل ها هستند.

معماهای مبتنی بر روند تحقیق و کشف برای تکمیل ممکن است توسط کسانی که مهارت های کسر خوبی دارند سریعتر حل شوند. یک اسباب بازی محبوب پازل Rubik’s Cube یا مکعب روبیک است که در سال ۱۹۷۴ توسط Ernő Rubik مجارستانی اختراع شده است. در دهه ۱۹۸۰ با محبوبیت بیشتر، حل مکعب روبیک نیاز به برنامه ریزی و مهارت های حل مسئله دارد و شامل الگوریتم هایی می شود.

در تصویر زیر یک مکعب روبیک را مشاهده می کنید.

مکعب روبیک حرفه ای شنگ شو سه در سه

 

پازل های مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال اسباب بازی پیچ و خم نوعی پازل تور است.

پازل ساختمانی، پازل چوبی، پازل کاشی کاری، پازل جداشدنی، پازل کشویی، پازل منطقی، معمای تصویری، پازل قفلی و پازل مکانیکی از انواع مختلف دیگر نمونه های پازل می باشند.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازی پازل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازی پازل – انواع، تاریخچه و فواید پازل

 

اسباب بازی های کلکسیونی

برخی از اسباب بازی ها مانند Beanie Babies، تعداد زیادی از علاقه مندان را به خود جلب می کند که در نهایت کلکسیونی می شوند.

اسباب بازی های دیگر، مانند Boyds Bears، به عنوان کلکسیونی به بزرگسالان عرضه می شود.

برخی افراد مبلغ زیادی را صرف تلاش برای دستیابی به مجموعه های بزرگتر و کامل تر می کنند.

به عنوان مثال، رکورد فروش یک دستگاه پخش خودکار پز در حراج ۱۱۰۰ دلار آمریکا است.

 

اسباب بازی های تبلیغاتی

بسیاری از فیلم های موفق، برنامه های تلویزیونی، کتاب ها و تیم های ورزشی کالاهای رسمی دارند که اغلب شامل اسباب بازی های مرتبط می باشد. برخی از نمونه های قابل توجه جنگ ستارگان (یک اسباببازی فانتزی فضایی) و آرسنال، یک باشگاه فوتبال انگلیسی است.

اسباب بازی های تبلیغاتی می توانند در هر دسته بندی از اسباب بازی ها قرار بگیرند.

به عنوان مثال آنها می توانند عروسک یا چهره های اکشن بر اساس شخصیت فیلم ها یا ورزشکاران حرفه ای باشند، یا می توانند توپ، یو یو و جعبه ناهار با آرم روی آنها باشند. بعضی اوقات به عنوان یک نوع تبلیغات به صورت رایگان به آنها داده می شود. هواپیماهای مدل، اغلب اسباب بازیهایی هستند که توسط شرکتهای هواپیمایی برای تبلیغ برند خود استفاده می شوند، دقیقاً همانطور که اتومبیل های اسباب بازی و کامیون ها و قطارهای مدل توسط کامیون سازی، راه آهن و سایر شرکت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی تبلیغاتی را انجام می دهند که یک اسباب بازی با محصول اصلی به عنوان یک جایزه درج شده است. همچنین از اسباب بازی ها به عنوان اشانتیون یا هدیه استفاده می شود، در جایی که مصرف کنندگان برای تهیه محصول اصلی هزینه های حمل و نقل را پرداخت می کنند آن اسباب بازی به عنوان هدیه به مشتری ارسال می شود. برخی افراد برای جمع آوری این نوع اسباب بازی های تبلیغاتی علاقه ی زیادی دارند و یکی از راه های افزایش فروش محصولات توسط شرکت های تولید کننده اسباب بازی یا حتی شرکت های دیگر می باشد.

 

انواع اسباب بازی دیجیتال

از انواع اسباب بازی کودک می توان به اسباب بازی های دیجیتال مانند وسایل بازی مثل آتاری، نینتندو، سگا، میکرو، پلی استیشن، ایکس باکس و یا تبلت ها اشاره نمود.

اسباب بازی دیجیتال، اسباب بازی هایی هستند که نوعی فناوری دیجیتال تعاملی برای کودکان را در خود جای داده اند.

نمونه هایی از اسباب بازی های دیجیتال شامل حیوانات خانگی مجازی و بازی های الکترونیکی دستی است.

از اولین اسباب بازی های دیجیتالی می توان به Mattel Auto Race و استاد کوچک اشاره کرد که هر دو در سال ۱۹۷۶ منتشر شدند. از مفهوم استفاده از فناوری به روشی دیجیتالی که با دنیای فیزیکی ارتباط برقرار می کند، ارائه تجربه های تعاملی منحصر به فرد برای کاربر نیز عنوان شده است. بازی دیجیتالی خانه سازی که سال های بسیاری از جمله اسباب بازی های مورد علاقه کودکان و حتی بزرگسالان به شمار می رفت.

بازی دیجیتالی خانه سازی

 

انواع اسباب بازی های ورزشی

از انواع اسباب بازی کودک می توان به اسباب بازی یا وسایل ورزشی از جمله توپ که بین کودکان پسر بسیار مورد علاقه میباشد، اشاره نمود. بسیاری از اسباب بازی های بزرگ بخشی از بازی ورزشی و دارای فعالیت فیزیکی هستند. این موارد شامل اسباب بازی های سنتی مانند بازی با چوب و تایر یا حلقه، فرفره ها، طناب بازی، توپ و همچنین اسباب بازی های مدرن تری مانند فریزبی یا دیسک پرتابی، footbag، astrojax و Myachi است. بازی با این نوع اسباب بازی ها به کودکان اجازه می دهد تا ورزش کنند، استخوان ها و ماهیچه های قوی بکشند و به آمادگی جسمانی کمک کنند.

پرتاب و گرفتن توپ می تواند هماهنگی دست و چشم را بهبود بخشد.

طناب بازی، به عنوان پریدن نیز شناخته می شود و بازی footnag می تواند تعادل را بهبود بخشد.

در تصویر زیر پسری از جاکارتا با توپ را مشاهده می کنید.

پسری از جاکارتا با توپ

 

 

 

برای مشاهده فروشگاه اینترنتی اسباب بازی و خرید انواع اسباب بازی کودک می توانید به لینک فروشگاه اینترنتی اسباب بازی سامی تویز مراجعه فرمایید.

 

 

تهیه کننده مقاله فروشگاه اینترنتی اسباب بازی سامی تویز

برگرفته شده از مقالات اسباب بازی ویکی پدیا

 

ارسال نظر

error: